Rayuan Derma Untuk Orang Susah




Salam.

Saya mengenali Syeikh Abol ini dari sahabat saya, Kak Karimah Yusoff. Syeikh Abol ini orang Negeri Sembilan, berkahwin dengan orang Kuala Krai, Kelantan. 

Syeikh Abol ini merupakan ikhwan tarekat Ahmadiah Idrisiah dari jalur Linggi, anak lelaki kepada Syeikh Ahmad bin Salleh. 

Menetap di Kampung Lata Rek, Kuala Krai. Beliau tidak mempunyai kerja tetap. Hanya mampu menyara keluarga dengan kerja-kerja kampung seperti menoreh getah, dan sebagainya. Mempunyai anak yang ramai. Beliau sendiri selalu tak sihat badan. Dari itu, beliau tak mampu membuat kerja dan seterusnya tak mempunyai sumber pendapatan.

Pelbagai ujian yang beliau hadapi. Sesungguhnya beliau tergolong dari golongan orang yang kuat beramal. Moga-moga Allah merahmati beliau sekeluarga. Orang yang Allah sayang, pastinya hidup tak kan lekang dari mehnah dan ujian.

Bagi meringankan bebanan hidup, marilah kita sama-sama menyumbang derma ataupun keluar zakat untuk beliau.

Boleh hubungi terus Syeikh Abol di talian 018-3527308.




5 Kategori Sedeqah Menurut Imam Sayuti

"Sesungguhnya pahala bersedekah itu ada 5 kategori :

1) Satu dibalas sepuluh (1:10) iaitu bersedekah kepada orang yang sihat jasmani.
2) Satu dibalas sembilan puluh (1:90) iaitu bersedekah terhadap orang buta, orang cacat atau tertimpa musibah, termasuk anak yatim dan piatu.
3) Satu dibalas sembilan ratus (1:900) iaitu bersedekah kepada kerabat yang sangat memerlukan.
4) Satu dibalas seratus ribu (1:100,000) iaitu sedekah kepada kedua orang tua.
5) Satu dibalas sembilan ratus ribu (1:900,000) iaitu bersedekah kepada orang yang alim.

[Kitab Bughyatul Musytarsyidin]



Insya Allah tuan/puan, marilah kita bersedekah kepada orang alim (artikel nombor 5) kerana ganjarannya sangatlah besar sekali.

Moga-moga Allah lembutkan hati tuan/puan untuk ringankan tangan untuk menghulurkan sumbangan kepada Syeikh Abol ini dan perlu kita ingat, rezeki yang kita ada itu bukannya milik kita pun. Bersedekah mengajar kita tidak pentingkan diri sendiri.


2 comments

ok insya allah

pakat2 tlg weh


EmoticonEmoticon